Як організувати центри професійного розвитку педагогів
Засновником центру професійного розвитку педагогів може бути будь-яка місцева рада, такі центри мають бути юридичними особами і не можуть функціонувати як підрозділи інших установ або закладів. Відповідні рекомендації щодо організації роботи центрів оприлюднено на сайті МОН.
Центр утворюється органом місцевого самоврядування з урахуванням потреб відповідної територіальної громади, тобто засновником може бути будь-яка місцева рада. Водночас районні, міські (районні у містах) ради мають створити відповідні центри шляхом реорганізації підпорядкованих районних (міських) науково-методичних центрів (кабінетів) до 1 вересня 2020 року. Наразі науково-методичні центри функціонують в одному з двох статусів – як структурний підрозділ або як самостійна юридична особа.
Якщо науково-методичний центр є структурним підрозділом, відповідний орган місцевого самоврядування або місцевий орган виконавчої влади повинен:
- переглянути документи, на підставі яких функціонує такий підрозділ, та внести до них необхідні зміни або затвердити нову структуру та штатний розпис;
- визначити осіб, які повинні попередити працівників підрозділу про звільнення у зв’язку зі скороченням чисельності або штату працівників внаслідок реорганізації;
- визначити термін, з якого набирає чинності та застосовується відповідне рішення.
Реорганізувати науково-методичний центр як юридичну особу можна лише після рішення органу місцевого самоврядування про створення центру професійного розвитку педагогів як нової юридичної особи, якому може передувати рішення про ліквідацію науково-методичного центру як юридичної особи.
Засновники самостійно регулюють порядок оголошення та проведення конкурсу на вакантні посади працівників центру в інтересах територіальної громади та орієнтуючись на загальні кваліфікаційні вимоги до кандидатів, зазначені в Положенні про центр професійного розвитку.
Безпосереднє керівництво діяльністю центру здійснює його директор. З-поміж його повноважень:
- розроблення стратегії розвитку центру та подання на затвердження засновнику;
- затвердження плану діяльності центру та організація його роботи відповідно до стратегії розвитку;
- подання засновнику пропозицій щодо штатного розпису та кошторису центру;
- призначення на посаду працівників центру, їх звільнення, затвердження їхніх посадових інструкцій.
Нагадаємо, 29 липня 2020 року Уряд затвердив Положення про центр професійного розвитку педагогічних працівників.
Згідно з документом, центри будуть:
- узагальнювати та поширювати інформацію про можливості професійного розвитку освітян: програми підвищення кваліфікації, вебресурси тощо;
- координуватимуть діяльність професійних спільнот педагогів;
- надаватимуть психологічну підтримку педпрацівникам;
- проводитимуть консультації, зокрема, щодо траєкторії професійного розвитку, супервізії, розроблення документів, впровадження компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного та інклюзивного підходів у навчанні, нових освітніх технологій, організації освітнього процесу за різними формами, зокрема – з використанням технологій дистанційного навчання.